امام موسی صدر عامل وحدت و اتحاد

امام موسی صدر عامل وحدت و اتحاد مذاهب بود ‏

قم ـ خبرنگار اطلاعات: آیت‌الله امام موسی صدر پس از ۱۲ سال تحصیل و هجرت به لبنان توانست با موفقیت کامل ارتباط و تعامل خوبی هم با ادیان و مکاتب الهی برقرار کند و هم مایه وحدت میان آنها شود.‏
آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در آیین رونمایی از کتاب «سیره اخلاقی تربیتی امام موسی صدر» در شهرمقدس قم اظهارداشت: خاندان صدر از نادر‌ترین خاندان‌ علمی جهان اسلام‌اند که در طول بیش از ۳۰۰ سال با خدمات کم نظیر و احیانا بی‌نظیری که به جامعه بشریت ارائه کرده‌اند همواره در صدر احیاگران و در صدر تلاشگران برای احیای هویت امت اسلام و امت‌های شرق قرار داشته‌اند‎.‎
وی افزود: میراثی که از این خاندان بزرگ و شخصیت‌های کم‌نظیر یا بی‌نظیری آن در طول این ۳ قرن به جا مانده و خدمات گسترده‌ای که به فرهنگ و دانش و هویت اسلامی و انسانی ارائه داده‌اند، این خاندان را به خاندانی با امتیازات ویژه در تاریخ معاصر ما تبدیل کرده است. بالاخص در چند دهه اخیر، شخصیت‌های بزرگی که از این خاندان در کشورهای عراق و لبنان و ایران ظهور کردند، استثنایی و اثرگذار بوده‌اند و برجسته‌ترین نقش‌ها را در بزرگ‌ترین جریانات معاصر داشته‌اند.‏
اراکی با بیان اینکه امام موسی صدر به عنوان یکی از خاندان صدر، فقیهی فیلسوف و جامعه شناسی آشنا و متخصص به محیط معارف اسلامی دارای آثار و خدمات ارزشمندی در عرصه وحدت نه تنها فرق اسلامی بلکه ادیان الهی بوده است.
استاد حوزه علمیه افزود: امام موسی صدر در فرازی از تالیفات خود مساله وحدت را اینگونه بیان می‌دارد: «مادامی که خدای من و تو یکی است پس من و تو یکی هستیم، چنین نیست که تو گوهر باشی و من زغال» یا در مطلب دیگری می‌فرماید: «ما وقتی یکی هستیم ما می‌توانیم جامعه سازی کنیم و جامعه واحدی را شکل بدهیم».وی با طرح این سوال که جامعه واحد حقیقی چیست؟ افزود: دو نوع وحدت در جامعه بشری تحقق پذیر است و خود اسلام هم این دو نوع وحدت را به وجود می‌آورد؛ یک وحدت، وحدت اعتباری است که با قانون به وجود می‌آید. در اسلام این وحدت با شهادتین تحقق پیدا می‌کند؛ من قال لا اله الله و محمد رسول الله فهو مسلم.دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: با این تعریف، هر فردی که شهادتین را بگوید، شهروند جامعه اسلامی است و بنابراین داخل یک وحدتی می‌شود که او را مسلم می‌شمارند، احکام اسلام را بر او بار می‌کنند و همه قوانین شهروند اسلام بر آن پیاده می‌شود.
وی با اعتقاد بر اینکه در مرحله بعد وقتی کسی که شهروند اعتباری شد، جامعه را به یک شهروندی برتر می‌رساند و یک وحدت حقیقی به وجود می‌آورد، اظهار داشت: وحدت حقیقی، پیوستن به نظام ولایت و امامت است. شهروند، وقتی به این نظام پیوسته شد و امامت امام را پذیرفت و عمل به مقتضای ولایت کرد و اراده شهروند تابع اراده امام شد ـ سلم لمن سالمکم حرب لمن حاربکم مطیع لکم ـ در واقع این‌ها همه نشان از همان وحدت حقیقی دارد. وقتی چنین رابطه‌ای بین امام و شهروندان شکل بگیرد، یک وحدت حقیقی و یکپارچه به وجود می‌آید.اراکی ادامه داد: اینجا یک روح واحد، همسان و همشکل و همنوا به وجود می‌آید که نتیجه آن این می‌شود که یوم ندعوا کل اناس بامامهم و من اوتی کتابه بیمینه.
وی اظهارداشت: در روایت داریم که در روز قیامت، همه مومنین نامشان یکی است و نام محمد و علی بر آنها گذارده می‌شود. نام امامشان را بر آنها می‌گذارند: شیعتنا منا، خلقوا من فاضل تینتنا، یفرحون بفرحنا و یحزنون بحزننا از این جا شکل می‌گیرد.
اراکی در همین باره تاکید کرد که این عبارت‌های «منا»ها و «لیس منا»ها، همان وحدت حقیقی است و در قرآن کریم نیز فراوان بر سر این واژه‌ها سفارش شده است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه این ولاء و برائت است که آن جامعه ولایی و قرآنی را به وجود می‌آورد، افزود: این وحدت همان است که شهر می‌سازد و این پیوستگی همان نظام ولایتی و امامتی است و در نتیجه معنای مهاجر و اعرابی در اینجا شکل می‌گیرد.
وی افزود: شهر در سایه وحدت شکل می‌گیرد، مردمی که به نظام می‌پیوندند، چه دور باشند یا نزدیک، عضو این شهر هستند. این شهری است که مبنا و ملاک آن، تمدنی خواهد بود که وجود حضرت حجت(عج) برپا خواهد ساخت.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اعلام اینکه، این شهر، اساس و پایه یک عدل فراگیر می‌شود، گفت: چرا که وقتی این شهر به وجود آمد، اراده‌های جمعیت و مردم، همه برای همان اراده عدل مطلق می‌شود و در نتیجه آن جهان شکوفا می‌شود و خزائن آسمان و زمین گشوده می‌شود؛ چرا که در روایات آمده است که تا قبل از ظهور درهای خزاین بر روی انسان بسته است و همه اینها بستگی به ایجاد این جامعه الهی دارد.اطلاعات شماره ۲۶۶۳۳

تمام حقوق این سایت برای © 2017 آئین فرزانگی. محفوظ است.
پشتيباني توسط سايت آئین فرزانگی