قرآن از نظر بزرگان

مهاتما گاندی
رهبر اسبق هند (۱۹۴۸-۱۸۶۹ م)
Mahatma Gandi

از راه آموختن دانش قرآن هر کس به اسرار وحی و حکمت‌های دین بدون داشتن خصوصیّات مصنوعی نائل می‌شود.
در قرآن چیزی دیده نمی‌شود که اعمال زور را جهت برگرداندن مذهب اشخاص تجویز کرده‌باشد. این کتاب مقدّس به ساده‌ترین وضع ممکنه می‌گوید: عنف و اکراه در دین وجود ندارد.
نقل از کتاب: قرآن و دیگران ص ۳۵
***
ادوارد گیبون
دانشمند و شخصیت معروف
کانادایی (۱۸۲۷-۱۷۷۳ م)
Edward Gibbon

از اقیانوس اطلس تا کنار رود گنگ، قرآن نه تنها فقط قانون فقهی شناخته شده‌است؛ بلکه قانون اساسی، شامل رویه‌ی قضائی و نظامات مدنی و جزائی، حاوی قوانینی است که تمام عملیّات و امور مالی بشر را اداره می‌کند و همه‌ی این امور که به موجب احکام ثابت و لایتغیری انجام می‌شود، ناشی از اراده خداست. و به عبارت دیگر قرآن دستور عمومی و قانون اساسی مسلمین است.
دستوری است شامل مجموعه‌ی قوانین دینی و اجتماعی و مدنی و تجاری و نظامی و قضائی و جنائی و جزائی.

نقل از کتاب: اعترافات دانشمندان بزرگ جهان ص ۹۴
***
ناپلئون بناپارت
امپراطور مشهور فرانسه (۱۸۲۱-۱۷۶۹م)
Napoleon Bonapart

قرآن به تنهائی عهده‌دار سعادت بشر است. امیدوارم آن زمان دور نباشد که من بتوانم همه‌ی دانشمندان و تحصیل‌کردگان همه‌ی کشورها را با یکدیگر متّحد کنم و نظام یکنواختی فقط بر اساس و اصول قرآن مجید که اصالت و حقیقت دارد، و می‌تواند مردم را به سعادت رهبری کند؛ من هم امیدوارم در طول زمان نزدیکی جشن اتّحاد و نظامی را بر اساس قرآن برقرار کنم.
کجاست آن روزی که ما مجمع و هیأتی بزرگ از سیاستمداران و علماء حقوق دنیا تشکیل دهیم. قرآن کلام الهی و متین‌ترین قوانین محمّدی (ص) همان نسخه‌ی پرافتخار بشری را پیش‌رو گذاریم و از روی آن قوانین و سعادت حقیقی بشر را تنظیم و تنسیق نمائ
نقل از کتاب: حقیقت‌اسلام در نظر دیگران ص ۲۸
***
توماس کارلایل
فیلسوف، مورّخ و نویسنده‌ی
اسکاتلندی (۱۸۸۱-۱۷۹۵ میلادی)
Thomas Carlyle

هنگامی که ما قرآن مجید را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم این کتاب علاوه بر آن که وحی آسمانی است، از نظر کلمات و ترکیب بلیغ‌ترین کتاب است. هیچ‌کس قرآن را با دقت نمی‌خواند مگر آنکه می‌بیند حقایقی اصیل در برابر وی آشکار است، و درمی‌یابد که این کتاب وابسته به اصلی حقیقی و به مبدئی عالی و مقدّس پیوسته است. و تردیدی نیست که گفتار حقیقی و درست، نفوذ خاصّی بر دل‌ها دارد و حقّ آنست که تمام کتاب‌ها در برابر قرآن ناچیز و کوچک‌اند و این کتاب از هر گونه عیب و نقص و اصول ناپسند، پاکیزه و مبرّاست.
نقل از کتاب:
قرآن و کتاب‌های دیگر آسمانی ص ۲۹۹
***
ویـل دورانت
دانشمند، محقق و مورّخ
معروف معاصر آمریکـایی
(متولّد ۱۸۸۵ میلادی)

در قرآن قانون و اخلاق یکی است. رفتار دینی در قرآن شامل رفتار دنیوی نیز هست و همه‌ی امور آن از جانب خدا و به طریق وحی آمده‌است. قرآن شامل مقرّراتی در خصوص ادب و تندرستی و ازدواج و طلاق و رفتار با فرزند و برده و حیوان و تجارت و سیاست و ربا و دین و عقود و وصایا و امور صنائت و مال و جریمه و مجازات و جنگ و صلح است…
مدّت چهارده قرن، قرآن در حافظه‌ی اطفال مسلمان محفوظ مانده و خاطرشان را تحریک کرده، اخلاقشان را فرم داده و قریحه‌ی صدها میلیون مرد را صیقلی کرده‌است.
قرآن در جان‌های ساده عقایدی آسان و دور از ابهام پدید می‌آورد که از رسوم و تشریفات ناروا و از قید مراسم بت‌پرستی و کاهنی آزاد است، و ترقّی اخلاق و فرهنگ مسلمانان به برکت آن انجام گرفته و اصول نظم اجتماعی و وحدت جمعی را در میان آن‌ها استوار کرده و به پیروی مقرّرات بهداشت ترغیب‌شان کرده و عقولشان را از بسیاری اوهام و خرافات و از ظلم و خشونت رهائی داده.
نقل از کتاب: تاریخ تمدن، جلد ۱۱ص ۴۵ و ۵۲

***
لئون تـولستـوی
فیلسوف و نویسنده‌ی مشهور
روسی (۱۹۱۰-۱۸۲۸ م)
Lion Tolstue

هر کس که بخواهد سادگی و بی‌پیرابه بودن اسلام را دریابد، باید قرآن مجید را مورد مطالعه قرار دهد. در آنجا قوانین و تعلیماتی بر مبنای حقایق روشن و آشکار صادر، و احکام آسان و ساده برای عموم بیان شده‌است. در این کتاب آیات فراوانی است که به خوبی بر مقام عالی دین اسلام و پاکی روح آورنده‌ی آن گواهی می‌دهد.
نقل از کتاب: تاریخ و علوم قرآن ص ۱۸۷

***

دکتر گوستاو لوبون
مورخ و اسلام‌شناس فرانسوی (۱۹۳۱-۱۸۴۱ م)
Gustave Lebon

قرآن که کتاب آسمانی مسلمین است، مختصر به تعالیم و دستورات مذهبی تنها نیست؛ و بلکه دستورات سیاسی و اجتماعی مسلمانان نیز در آن درج است…
شکّی نیست که بعضی جاهای این کتاب در فنون شعری و رموز خطابه و حسن بیان قدرت‌نمائی‌هایی شده که نظیر آن را در سایر کتب مذهبی نمی‌توان به‌دست آورد.
احکام و تعالیم اخلاقی آن بسیار برجسته و عالی است، خیرات، نیکی، مهمان‌نوازی، اعتدال در خواهش‌های نفسانی، وفای به عهد، اکرام والدین، اعانت و سرپرستی از بیوه و یتیم، نیکی‌کردن در مقابل بدی که در موارد عدیده از آن تأکید به عمل‌ آمده از تمام این صفات و خصایل حمیده تعلیم داده شده‌است. تعلیمات اخلاقی قرآن به مراتب بالاتر از تعلیمات اخلاقی انجیل است.
نقل از کتاب: طبقات مفسران شیعه، جلد۱ ص ۱۷۶
***
گوته
دکتر یوهان ولفگانگ فون گوتهچ
ریاضی‌دان، شاعر و نویسنده
آلمانی (۱۸۳۲-۱۷۴۹ میلادی)
Dr.Yohan Wolfgang Von Goethe

قرآن اثری است که به واسطه‌ی سنگینی عبارات آن خواننده در ابتدای امر رمیده می‌شود، و سپس مفتون جاذبه آن و بالاخره بی‌اختیار مجذوب زیبایی‌های بی‌پایان آن می‌گردد. چطور ما به آن (قرآن مجید) بازمی‌گردیم و رجوع می‌کنیم هرچند که در ابتدا تکرار به نظر می‌رسد، امّا به زودی انسان را جلب می‌نماید و متعجّب می‌سازد. انشاء آن هم‌آهنگ با محتویات و هدف بزرگش محکم، قوی و بسیار عالی است. پس این کتاب در تمام ازمنه‌ی بشریّت بزرگ‌ترین نفوذ را خواهد داشت.
سالیان دراز، کشیشان از خدا بی‌خبر، ما را از پی‌بردن به حقایق قرآن مقدّس و عظمت آورنده‌ی آن دور نگه داشتند، امّا هرقدر که ما قدم در جاده‌ی علم و دانش به پیش گذارده و پرده‌های جهل و تعصّب نابه‌جا را دریده‌ایم، عظمت احکام مقدّس اسلام که قرآن، مجموعه‌ی آن است، بُهت و حیرت عجیبی در ما ایجاد نموده‌است و عن‌قریب است که این کتاب توصیف‌ناپذیر عالم را به خود جلب نموده و تأثیر عمیقی در علم و دانش جهان نموده و محور افکار مردم جهان می‌گردد.

نقل از کتاب:
قرآن از دیدگاه ۱۱۴ دانشمند جهان ص ۵۳

***
آلبرت اینیشتاین
بزرگ‌ترین متفکر و فیزیکدان،
ملّیّت آلمانی (۱۹۵۵-۱۸۷۹ میلادی)
Albert Einestein

قرآن کتاب جبر یا هندسه یا حساب نیست، بلکه مجموعه‌ای از قوانین است که بشر را به راه راست، راهی که بزرگترین فلاسفه دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند هدایت می‌کند.
نقل از کتاب: راه تکامل، جلد ۶ ص ۵۳

***
هربرت جورج ولز
دانشمند و محقق انگلیسی
(۱۹۶۴-۱۸۶۶ م)
H.G.Wells

در پاسخ سؤالی که یکی از مجله‌های علمی اروپا نموده
بود، که: بزرگترین کتابی که از آغاز تاریخ بشر تا کنون
بیشتر از سایر کتب در دنیا تأثیر بخشیده و از همه مهم‌تر
به شمار آمده کدامست؟ چند کتاب را نام برده و در پایان
نوشت:
اما کتاب چهارم که مهم‌ترین کتاب دنیاست، قرآن است. زیرا که این کتاب آسمانی، اثری که در دنیا گذارده نظیر آن را هیچ کتابی به خود ندیده‌است. قرآن کتاب علمی و دینی و اجتماعی و تهذیبی و اخلاقی و تاریخی است.
مقرّرات و قوانین و احکام آن با اصول، قوانین و مقرّرات دنیای امروز تطبیق می‌کند و برای همیشه قابل پیروی و عمل است. هر کس بخواهد دینی اختیار کند که سیر آن با تمدّن بشر پیشرفت داشته باشد، باید که دین اسلام را اختیار نماید و اگر خواهد که معنی این دین را بیابد، به قرآن مراجعه کند.
قرآن بهترین راهنمائی یک عقیده‌ی قلبی یعنی توحید و اخلاق فاضله است. در قرآن بهترین عبارات و عالی‌ترین جملات نازل گردیده، اسلوب فصاحت و بلاغت آن به‌حدّی زیباست که عقول عقلا را حیران ساخته‌ است، قرآن کتابی است ابدی و جهانی. نقل از کتاب: قرآن و دیگران ص ۲۶
***
ژوزف ارنست رنان
فیلسوف معروف فرانسوی (۱۸۹۲-۱۸۲۳ م)
G.E.Renan

در کتابخانه‌ی شخصی من هزاران جلد کتاب سیاسی، اجتماعی، ادبی و غیره وجود دارد که همه‌ی آن‌ها را بیشتر از یک‌ بار مطالعه نکرده‌ام، و چه‌بسا کتاب‌هایی که فقط زینت کتابخانه‌ی من می‌باشند. ولی یک جلد کتاب است که همیشه مونس من است و هر وقت خسته می‌شوم و می‌خواهم درهایی از معانی و کمال به‌روی من باز شود، آن را مطالعه می‌کنم و از مطالعه‌ی زیاد آن خسته و ملول نمی‌شوم. این کتاب، قرآن، کتاب آسمانی مسلمین است.
اگر کسی خواسته باشد به کتابی که از آسمان نازل شده، معتقد شود، آن کتاب فقط قرآن است. زیرا کتب دیگر آسمانی امتیازات قرآن را ندارند.

نقل از کتاب: قرآن از دیدگاه ۱۱۴ دانشمند جهان ص ۵۷

***
روژه گارودی
دکتر و نویسنده فرانسوی
Roger Garaudy

پیام اساسی قرآن… عبارت از آن است که در انسان آگاهی بسیار ژرفی در مورد پیوندهایش با خدا، با انسان و با جهان پدید آورد. این بینش جهانی، همه‌ی ابعاد زندگی، در زمینه‌ی اسلام را از لحاظ هنر، دانش و کردار دربرمی‌گیرد.
نقل از کتاب: اسلام از دیدگاه دانشمندان جهان ص ۱۶۹

***
تجلّی قرآن
در کلام علامه اقبال لاهوری
محمدحسین بهشتی
علّامه اقبال لاهوری در روز جمعه سوم ذیقعده ۱۲۹۴ هجری قمری، نهم نوامیر ۱۸۷۷ میلادی در شهر سیالکوت پاکستان به دنیا آمد. پدر وی از بازرگانان متدین بود. نیاکان اقبال از قبیله برهمنان کشمیر بودند که در قرن هفدهم، به دین مقدّس اسلام مشرف شدند. تحصیلات اقبال به رسم معمول زمان از آموختن قرآن در یکی از مساجد سیالکوت آغاز شد. اقبال همیشه تحت تأثیر این فرمان پدر واقع می‌شد که گفته بود: «وقتی قرآن تلاوت می‌کنی، فکر کن قرآن بر تو نازل شده‌ است؛ یعنی مخاطب کلام خدا شده‌ای.» در کمتر اثری از اقبال، ممکن است نفوذ و تأثیر قرآن و تعلیمات اسلامی وجود نداشته باشد؛ از آنجایی که دنیای اقبال پرتکاپو، حرکت و تلاش برای بازسازی جامعه‌ی عقب‌مانده و مبارزه با دشمنان ملت است، باید این دعوت بر اساس اصول اعتقادی باشد تا قابل پذیرش باشد. اقبال با تأمل در آیات قرآن و تدبّر در موضوع جبر و اختیار و تقدیر، قائل به آزادی مسئولیت هر کس در برابر کردارش می‌شود و این بهترین عقیده‌ای است که می‌تواند اساس دعوت او قرار گیرد- بازگشت به قرآن- یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های اسلامی در اندیشه‌ی متفکران مسلمان در دوران معاصر بوده‌ است. از نظر متفکران یکی از علل عقب‌ماندگی، انحطاط و زوال پیش آمده در سطح جهان اسلام، عدم توجه و عدم تأمل صحیح در قرآن می‌باشد. اقبال یکی از این متفکران و روشنفکرانی است که معتقد است، باید این کتاب عظیم را حفظ و به آن عمل کرد.

گر تو می‌خواهی مسلمان زیستن نیست ممـکن جز به قـرآن زیستن
حـفـظ قـرآن عظـیــم آئـیـن تـست حرف حق را فاش گفتن دین تست
از یـک آئـین مسلمــان زنـده است پـیـکــر امــت زقــرآن زنـده است

اقبال همجون مرشد خویش، مولانا رومی در اشعار خویش از آیات و روایات سود جسته است و یا مفاهیم آیات را به نظم کشیده.

۱ از ته آتش براندازیم گل نار هر نمرود را سازیم گل
«قلنا یا نارُ کونی برداً و سلاماً علی إبراهیم؛ گفتیم: ای آتش! بر ابراهیم خنک و سلامت باش». (سوره‌ی انبیاء، آیه‌ی ۶۹)

۲ ای تو را حق خاتم اقوام کرد برتو هر آغاز را انجام کرد
«ما کان محمد أبا أحد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النّبیین؛ محمد پدر هیچ یک از شما نیست او رسول خدا و خاتم پیامبران است». (سوره‌ی احزاب، آیه‌ی ۴۰)

۳ باز سوی حق دمید آن ناصبور بود معراجش نماز با حضور
قال النبی (ص): «الصلاه معراج المؤمن؛ نماز معراج مؤمن است»

۴ تارک آفل ابراهیم خلیل انبیاء را نقش پای او دلیل
اشاره است به آیه‌ی ۷۶ سوره‌ی انعام: «چون شب او را فرا گرفت، ستاره‌ای دید، گفت: این است پروردگار من! چون فرو شد، فروشوندگان را دوست ندارم».
اشاره است به آیه‌ی: «فیه آیات بینّات مَقَامُ إبراهیمَ وَمَن دَخَلَهُ کانَ آمناً؛ در آنجاست آیات روشن و مقام ابراهیم و هر که بدان داخل شود ایمن است». (سوره‌ی آل عمران، آیه‌ی ۹۷)

۵ جوی اشک از چشم بی‌خوابش چکید تا پیام طهرا بیتی شنید
«و عهدنا إلی إبراهیم و إسماعیل أن طهّرا بیتی للطّائفین؛ ما ابراهیم و اسماعیل را فرمان دادیم خانه‌ی مرا برای طواف کنندگان و مقیمان و راکعان و ساجدان پاکیزه دارید». (سوره‌ی بقره، آیه‌ی ۱۲۵)

۶ بهر ما ویرانه ای آباد کرد طائفان را خانه ای بنیاد کرد
اشاره است به آیه‌ی «رَبَنا إِنّیِ أسکَنتِ مِن ذرّیّتی بِوادٍ غَیرِ زَرعٍ عِندَ بِیتِکَ المُحَرّمِ؛ پروردگارا! من [یکی از] فرزندانم را در دره‌ای بی‌کشت، نزد خانه‌ی محترم تو، سکونت دادم…». (سوره‌ی ابراهیم، آیه‌ی ۳۷)

۷ حق تعالی پیکر ما آفرید وز رسالت در تن ما جان دمید
اشاره است به آیه‌ی: «یا أیّتها الّذین آمنوا استجیبوا لله و لرسوله اذا دعاکم لما یحییکم؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چون خدا و رسول، شما را به چیزی فراخوانند که زندگی‌تان می‌بخشد دعوتشان را اجابت کنید و بدانید که خدا میان آدمی و قلبش حایل است و همه به پیشگاه او گرد آورده شوید». (سوره‌ی انفال، آیه‌ی ۲۴)

۸ آن که شأن اوست یهدی من یرید از رسالت حلقه گیرد مه کشید
اشاره است به آیه‌ی: «انّ الله یهدی من یرید؛ بدین‌سان قرآن را نازل کردیم، با آیاتی روشنگر و خدا هر کس را بخواهد هدایت می‌کند». (سوره‌ی حج، آیه‌ی ۱۶)

۹ ما زحکم نسبت او ملتیم اهل عالم را پیام رحمتیم
اشاره است به آیه‌ی: «و ما أرسلناک الّا رحمه للعالمین؛ و نفرستادیم تو را، جز آنکه می‌خواستیم به مردم جهان رحمتی ارزانی داریم». (سوره‌ی انبیاء، آیه‌ی ۱۰۷)

۱۰ قوّت قلب و جگر گردد نبی از خدا محبوب‌تر گردد نبی
اشاره است به آیه‌ی: «اذ یقول لصاحبه لا تحزن انّ الله معنا فأنزل الله سکینته علیه و أیّده بجنود لم تروها و جعل کلمه الّذین کفروا السفلی و کلمه الله هی العلیا و الله عزیز حکیم؛ آن هنگام – که آن دو در غار بودند – و او به همراه خود می‌گفت: «غم مخور، خدا با ماست.» در این موقع، خداوند سکینه (و آرامش) خود را بر او فرستاد؛ و با لشکرهایی که مشاهده نمی‌کردید، او را تقویت نمود؛ و گفتار (و هدف) کافران را پایین قرار داد، (و آن‌ها را با شکست مواجه ساخت) و سخن خدا (و آئین او)، بالا (و پیروز) است؛ و خداوند عزیز (پیروزمند) و حکیم است». (سوره‌ی توبه، آیه‌ی ۴۰)

۱۱ قلب مؤمن را کتابش قوّت است حکمتش حبل‌ الورید ملت است
اشاره است به آیه‌ی: «…و نحن أقرب الیه من حبل الورید؛ و ما انسان را خلق کردیم و از وسواس و اندیشه‌های نفس او کاملاً آگاهیم و ما از رگ گردن به او نزدیک‌تریم». (سوره‌ی ق، آیه‌ی ۱۶)

۱۲ دامنش از دست دادن مردن است چون گل از باغ خزان افسردن است
قـــوّت ایــمــان حیــات افــزایدت ورد لا خــــوف عــلیــهـــم بـــایـــدت
اشاره است به آیه‌ی: «و اعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرّقوا…؛ و همگی به رشته‌ی دین خدا چنگ زنید و به راه‌های متفرق (برای مدعیان دین ‌ساز) نروید». (سوره‌ی آل عمران، آیه‌ی ۱۰۳)

۱۳ الله الله، باء بسم الله پدر معنی ذبح عظیم آمد پسر
اشاره است به آیه‌ی: «و فدیناه بذبح عظیم؛ و برای او ذبح بزرگی ساختیم». (سوره‌ی صافّات، آیه‌ی ۱۰۷)

۱۴ بهر آن شد زاده خیر العمل دوش خیرالمرسلین نعم الجمل
اشاره است به حدیث رسول معظم اسلام(ص): «نعم الجمل جملکما و نعم الجدلان انتما». فریاد رسول اکرم(ص) هنگامی که حسنین(ع) بر دوش آن حضرت(ص) سوار شدند.

۱۵ در میان امّت آن کیوان جناب همچو حرف قل هو الله در کتاب
اشاره است به آیه‌ی: «قل هو الله احد؛ ای رسول ما، به خلق بگو: او خدای یکتاست». (سوره‌ی توحید، آیه‌ی ۱)
۱۶ دین فطرت از نبی آموختیم در ره حق مشعلی افروختیم
اشاره است به آیه‌ی: «… فطره اله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم؛ از طریق دین خدا که فطرت خلق را بر آن آفریده است پیروی کن که هیچ تغییری در خلقت خدا نیابد. این است آئین استوار حق». (سوره‌ی روم، آیه‌ی ۳۰)

۱۷ لا نبی بعدی ز احسان خدا ست پرده ناموس دین مصطفی است
اشاره است به حدیث منزلت: «قال رسول الله (ص) لعلیّ بن ابی طالب: أنت منّی بمنزله هارون من موسی إلّا أنّه لا نبی بعدی».

۱۸ حق تعالی نقش هر دعوا شکست تا ابد اسلام را شیرازه بست
اشاره است به آیه‌ی: «إنّا نحن نزلّنا الذکر و إنا له لحافظون؛ ما قرآن را بر تو نازل کردیم و ما هم او را محققاً – از آسیب حسودان و منکران – محفوظ خواهیم داشت». (سوره‌ی حجر، آیه‌ی ۹)

۱۹ بود انسان در جهان انسان پرست ناکس و نابودمند و زیردست
اشاره است به آیه‌ی: «…و یضع عنهم إصرهم و الأغلال الّتی کانت علیهم؛ و احکام پر رنج و مشقتی را که (از جهل و هوا) چون زنجیر به گردن خود نهاده همه را برمی‌دارد». (سوره‌ی اعراف، آیه‌ی ۱۵۷)

۲۰ به امینی حق به حق داران سپرد بندگان را مسند خاقان سپرد
اشاره است به آیه‌ی: «وَ نُریدُ أن نَمُنَّ عَلَی اَلَّذینَ استُضعفوا فِی الأرضِ وَ نَجعَلَهًم أئمَّهً وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثینَ؛ و ما راده کردیم که بر آن طائفه ضعیف و ذلیل، منّت گذارده و آن‌ها را پیشوایان خلق قرار دهیم و وارث ملک گردانیم».
(سوره‌ی قصص، آیه‌ی ۵)

۲۱ مرسلان و انبیا آبای او اکرم او نزد حق اتقای او
اشاره است به آیه‌ی: «إنّ أکرَمَکُم عندَ أتقیکُم؛ بلکه بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا باتقواترین مردمند». (سوره‌ی حجرات، آیه‌ی ۱۳)

۲۲ کل مؤمن اخوه اندر دلش حرّیت سرمایه‌ی آب و گلش
اشاره است به آیه‌ی: «إنّما المُؤمِنُونَ إخوَه فَأصلِحُوا بَینَ أخَوَیکُم؛ به حقیقت مؤمنان برادر یکدیگرند، پس بین برادران ایمانی صلح دهید». (سوره‌ی حجرات، آیه‌ی ۱۰)

۲۳ همچو سرو آزاد فرزندان او پخته از قالوا بلی پیمان او
اشاره است به آیه‌ی: «قَالوا بَلَی وَ لکن حَقَّت کَلمَهُ العَذاب عَلَی الکَافرینَ؛ جواب دهند بلی و لکن عذاب کافران محقّق و حتمی گردید». (سوره‌ی زمر، آیه‌ی ۷۱)

۲۴ سجده حق گل به سیمایش زده ماه و انجم بوسه بر پایش زده
اشاره است به آیه‌ی: «سِیماهُم فِی وُجُوهِهِم مِن أثَرِ السُّجُدِ ذلکَ مَثَلُهُم فِی التَّوراتِ؛ علامت آنان بر اثر سجود در چهره‌هایشان است. این صفت ایشان است در تورات…». (سوره‌ی فتح، آیه‌ی ۲۹)

۲۵ گفت قاضی فی القصاص آمد حیات زندگی گیرد بر این قانون ثبات
اشاره است به آیه‌ی: «وَلَکُم فِی القِصاصِ حَیاتُ یا أولِی الألبابِ…؛ و ای خردمندان! شما را در قصاص زندگانی است…». (سوره‌ی بقره، آیه‌ی ۱۷۹)

۲۶ مدّعی را تاب خاموشی نماند آیه‌ی بالعدل و الإحسان خواند
اشاره است به آیه‌ی: «إنّ اللهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَ الإحسانِ وَ إیتاء ذِی القُربَی؛ همانا خداوند خلق را فرمان به عدل و احسان می‌دهد و بذل و عطای مال به خویشاوندان را امر می‌کند». (سوره‌ی نحل، آیه‌ی ۹۰)

۲۷ آنکه در قرآن خدا آن را ستود آنکه جفظ جان او موعود بود
اشاره است به آیه‌ی: «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللهِ وُالُّذینَ مَعَدُ أشِدّآءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم؛ محمّد فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار قوی‌دل و سخت‌گیرانند و با یکدیگر بسیار مشفق و مهربانند». (سوره‌ی فتح، آیه‌ی ۲۹)
مصرع ثانی اشاره است به آیه‌ی: «وَاللهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ؛ ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت به تو فرو آمده برسان و اگر این نکنی پیام او را نرسانده باشی و خدا تو را از (فتنه و گزند) مردم نگاه می‌دارد». (سوره‌ی مائده، آیه‌ی ۶۷)
مأخذ: ماهنامه «بشارت» شماره ۴۱- خرداد و تیر ۸۳ صص ۵۶-۶۰

پروفسور
مونتگومری وات
محقّق انگلیسی
Monte Gmary Watt

قرآنی که فعلاً در دست است، خواه به زبان اصلی عربی باشد یا ترجمه‌ی انگلیسی آن، مجموعه‌ای است از وحی و الهاماتی که محمّد(ص) دریافت داشته است. به طور کلّی خدا گوینده است و مخاطب آن‌ها محمّد(ص) یا مسلمانان یا عموم خلایق می‌باشند. بنا بر عقیده‌ی مسلمانان، قرآن کلام خداست و محمّد(ص) خود نیز با این دید به آن می‌نگریسته. مخاطب قرآن، عرب قرن هفتم است. لذا نه تنها می‌بایست کاملاً به زبان عربی باشد، بلکه می‌بایست خودبه‌خود به شما نمایانده شود، و همین خود ارزش مهمّ غیر از ارزش ادبی است.
اگر کتابی از قلب بیرون آمده باشد، به تمام قلب‌ها نفوذ خواهد کرد. تمام صنایع و شاهکارهای نویسندگی در مقابل آن بسیار کم‌ارزشند. می‌توان گفت که اوّلین صفت مشخص، سادگی و روشنی قرآن است و با چنین طرزی آغاز می‌گردد. حقیقت و واقعیّت به تمام معنی به نظر من یکی از شئون بزرگ قرآن است. بالاخره این اوّلین و آخرین هنر کتابی است که موجب بروز انواع هنرها می‌گردد و هرگونه ارزش و احترام را برای پیرو خود به وجود می‌آورد.
نقل از کتاب: اسلام شناسی غرب ص ۴۸

فرانسوا
ماری ولتر
فیلسوف و نویسنده‌ی
بزرگ و مشهور فرانسوی
(۱۷۷۸-۱۶۹۴ م)
F. M. Voltair

من یقین دارم که اگر قرآن و انجیل را به یک فرد غیر متدیّن ارائه دهند، او حتماً اوّلی را برخواهد گزید. زیرا کتاب محمّد(ص) در ظاهر افکاری را تعلیم می‌دهد که به اندازه‌ی کافی بر مبنای عقلی منطبق است. شاید هرگز قانونی کامل‌تر از قوانین قرآن درباره‌ی طلاق وضع نشده باشد.
نقل از کتاب: اسلام از نظر ولتر ص ۱۰۳

تمام حقوق این سایت برای © 2020 آئین فرزانگی. محفوظ است.
پشتيباني توسط سايت آئین فرزانگی